בית המשפט לענייני משפחה ב”ש, שופט אלון גביזון: פסק דין בתיק אימוץ בו המבקשים הם ידועים בציבור ולא נשואים (אמ”צ 30-19)

לא מצאת פסק דין שחיפשת? ניתן לעשות חיפוש מתקדם ולמצא את כל רשימת פסקי הדין!

בתי המשפט

אימוץ 30 . 19
בית משפט לענייני משפחה בבאר שבע
לפני: כבוד השופט אלון גביזון, סגן נשיאה

תאריך: 16 . 09 . 19
בעניין:
בעניין:
נ. פלונית
1. פלונית 2. פלוני
המבקשים
נגד
היועץ המשפטי לממשלה
המשיב
בדלתיים
בעניין הקטינה: XXX מ.ז XXX (ילידת 2015)
סגנוקדיות
השאלה העומדת להכרעה בבקשה שבפני הינה האם בית המשפט רשאי ליתן צו אימוץ, הגם שהבקשה הנה בהסכמה, עת המבקשים הנם גבר ואישה ידועים בציבור, אך אינם נשואים זלייז, וזאת נוכח הוראת סעיף 3 רישא לחוק אימוץ ילדים, התשמ”א-1981 הקובעת לעניין כשרות המאמץ כי: “אין אימוץ אלא על ידי איש ואשתו יחד…”.
ובלשון אחר, האם בני זוג – איש ואישה ידועים בציבור כשירים לאמץ “כדרך המלך” הקבועה בסעיף 3 רישא לחוק או שמא מכוח החריגים הקבועים בחוק האימוץ ?
כללי:
.1

ביום 02 . 12 . 18 ובמסגרת תיק אימוץ XXX הכרזתי על הקטינה בת אימוץ הן כלפי אמה והן כלפי אב לא ידוע, וכן הוריתי על צמצום תוצאות האימוץ ביחס לאם הביולוגית ושני אחיה של הקטינה.
כי זהו הנוהג הקיים, אך לא נתנו הסבר משפטי לנוהג זה. בייכ היועמייש אף לא הפנתה לפסיקה המעגנת את הנוהג שאכן מתקיים בבתי המשפט למשפחה.
.8
בחלוף השנים ונוכח הנוהג הקיים בבתי המשפט למשפחה והמכיר באפשרות של איש ואישה ידועים בציבור לאמץ ילדים, סבורני כי הגיעה העת לעגן מצב זה בפסיקה מפורשת תוך התמודדות ישירה עם לשון סעיף 3 רישא לחוק האימוץ.. לדידי, איש ואישה ידועים בציבור המנהלים תא משפחתי יציב עונים להגדרת סעיף 3 רישא לחוק בבחינת “דרך המלך”, ואין מקום להיזקק לשם כך לחריגים הקבועים בחוק לצורך הכשרת בקשתם לצו אימוץ. רוצה לומר, איש ואישה ידועים בציבור עומדים במבחן הכשירות לאמץ בדיוק כמו איש ואישה הנשואים זלייז, וצמד המילים ייאיש ואשתו” שבסעיף 3 רישא לחוק האימוץ כולל בתוכו בני זוג – איש ואישה ידועים בציבור.
סעיף 3 (רישא) לחוק האימוץ, שעניינו ייכשרות המאמציי קובע כדרך המלך כי: “אין אימוץ אלא על ידי איש ואשתו יחד”.

בע”א 1165 / 01 פלונית נ’ היועמ”ש מיום 12 . 11 . 02 העלה כבוד הנשיא ברק את הסוגיה הפרשנית המתעוררת ביחס לשאלה האם ידועים בציבור עולים כדי “איש ואשתויי במובנו של סעיף 3 רישא לחוק האימוץ. אם כי בסופו של יום החליט כבוד הנשיא ברק כי אין הוא נדרש להכריע בשאלה זו, וזאת נוכח המקרה הספציפי שעמד בפניו והמענה שניתן שם מכוח הסייגים הקבועים בסעיף 3 סיפא ובסעיף 25 לחוק האימוץ.

בפסק הדין בע”א 10280 / 01 ירוס חקק נ’ היועמ”ש מיום 10 . 01 . 05 הבהיר כבוד השופט מצא כי מעיון בדברי הכנסת ובדיוני וועדת השירותים הציבוריים של הכנסת שהכינה את חוק האימוץ, עולה כי בצירוף “איש ואשתו” כיוון המחוקק בבירור לבני זוג הנשואים כדין. עוד ציין כבוד השופט מצא כי יידומה כי עד כה לא הועמד בית המשפט בפני ההכרח לדון בצדקה של הנחה פרשנית זו… ואף בענייננו צורך כזה אינו מתעורר”, והמענה במקרה הספציפי שעמד בפני שופטי בית המשפט העליון ניתן גם הוא במסגרת החריגים הקבועים בחוק האימוץ.
10.
אני ער לדברי כבוד השופט מצא לעיל כי בצמד המילים “איש ואשתו ” שבסעיף 3 רישא לחוק כיוון המחוקק לבני זוג הנשואים כדין (בין אם עסקינן בנישואין דתיים ובין אם עסקינן בנישואין אזרחיים).
נראה כי המחוקק עת נחקק חוק האימוץ לפני למעלה מ- 30 שנה, יצא מנקודת הנחה לפיה טובתו של קטין שהוכרז כבר אימוץ כי ימצא יציבות במשפחה הכוללת איש ואישה הנשואים זלייז. המחוקק סבר, עת נחקק החוק, כי יש בנישואי בני הזוג המבקשים לאמץ כדי להבטיח לקטין המאומץ יציבות שכה נדרשת לו להמשך חייו והתפתחותו הבריאה.
14.
גם בחוק האומנה לילדים תשע’יו -2016, שנחקק לאחרונה, יש כדי לתמוך בפרשנות לעיל, שכן חוק האומנה מאפשר גם לבני זוג, לאו דווקא בני זוג נישואים, לשמש כמשפחת אומנה.
הניסיון מלמד כי משפחות אומנה רבות מבקשות לאמץ ילדים שנמצאים בחזקתן מזה תקופה (ולעיתים שנים) לאחר שהניסיון להחזירם לחיק משפחתם הביולוגית כשל והילדים הוכרזו בסופו של יום כבר אימוץ. משכך פרשנות חוק האימוץ צריך להיעשות ברוח חוק האומנה וזאת כדי לאפשר רצף טיפולי לילד שהפך מילד אומנה לילד מאומץ.
משחוק האומנה מאפשר לאיש ואישה ידועים בציבור לשמש כמשפחת אומנה, הרי שברי כי המחוקק לא התכוון כי ילד אשר נמצא במשפחת אומנה והוכרז בסופו של יום כבר אימוץ לא יימסר לאימוץ לאותה זוג ידועים בציבור המבקשים לאמצו וזאת רק מאחר ולא נישאו זלייז, ויאלץ לעבור שוב למשפחה אחרת בה בני הזוג נישואים.
15.
במקרה שפני, המבקשים עונים להגדרת “איש ואישה ידועים בציבור”, מנהלים זוגיות יציבה ומענקים לקטינה מושא פסק הדין תא משפחתי יציב ואהוב, ומשכך הם עונים להגדרת הביטוי “איש ואשתו” שבסעיף 3 רישא לחוק האימוץ, וזכאים לאמץ הקטינה “בדרך המלך”. אינני מוצא כל סיבה כי לצורך הכשרת בקשתם של בני הזוג לאמץ את הקטינה אותה הם מגדלים מאז לידתה, אפנה לחריגים הקבועים בחוק או לחילופין יצטרכו בני הזוג להינשא בנישואין דתיים או אזרחיים בהם אינם חפצים.
16.
לאור האמור לעיל, משנתמלאו הקריטריונים לאימוץ הקטינה, ולאחר שמצאתי כי טובת הקטינה שבפני כי תאומץ על ידי המבקשים אשר משמשים לה בפועל מאז לידתה כאב ואם, ניתן בזה צו אימוץ, לפיו הקטינה XXX מ.ז XXX (ילידת 2015) תאומץ כבת למבקשים.

צו פורמלי ייחתם בנפרד. כמו כן ולבקשת ב”כ היועמ”ש תיחתם בנפרד פסיקתא ביחס לצמצום תוצאות האימוץ בהמשך לפסק הדין שניתן בתיק אימוץ XXX ביום 02 . 12 . 18 .
הנני מתיר פרסום פסק הדין ללא שמות הצדדים וללא פרטים מזהים.
המזכירות תמציא העתק מפסק דין זה לצדדים.

ניתנה והודעה היום ט”ז אלול תשע”ט, 16 / 09 / 2019 בהעדר הצדדים.
אלון גביזון, שופט

לחזור למשהו ספיציפי?

Picture of פורטל פסקי הדין בישראל

פורטל פסקי הדין בישראל

פורטל פסקי הדין של ישראל - מקום אחד לכל פס"ד של בתי המשפט הישראלי והמחוזות השונים

השאר תגובה

רוצים לקבל עדכון לגבי פסקי דין חדשים שעולים לאתר?

בשליחה הינך מאשר שאנו יכולים לשלוח לך מידע שיווקי / פרסומי

error: תוכן זה מוגן !!