לא מצאת פסק דין שחיפשת? ניתן לעשות חיפוש מתקדם ולמצא את כל רשימת פסקי הדין!

בית המשפט המחוזי בחיפה ת”פ 1641 – 04 – 19 מדינת ישראל נ’ זידאן(עציר)
לפני כבוד השופט אברהם אליקים, סגן נשיא
המאשימה
מדינת ישראל
נגד
הנאשם
זידאן זידאן (עציר) ת.ז. 318535077
גזר דין

מבוא 1. הנאשם הורשע לאחר הודאתו בעובדות כתב אישום שתוקן במסגרת הסדר טיעון שלא כלל הסכמה לעונש, בעבירה של נשיאת נשק ותחמושת- עבירה לפי סעיף 144(ב) רישא וסיפא לחוק העונשין, התשל”ז-1977 (להלן – החוק) ועבירה של ירי מנשק חם באזור מגורים עבירה לפי סעיף 340א(ב)(1) לחוק.

2. על פי כתב האישום המתוקן (סומן א), ביום 22 . 3 . 2019 , בסמוך לחצות הלילה, נשא הנאשם שלא כדין נשק מסוג תת-מקלע מאולתו שסוגל לירות קליע או כדור שבכוחם להמית אדם (להלן- הנשק) ושלוש מחסניות תואמות לנשק וכדורים תואמים לנשק. באותו מועד, בין השעה 00 : 30 לערך ועד השעה 3 : 00, התהלך הנאשם בתוך מתחם ביתו, שהינו מתחם המורכב ממספר בתים מאוכלסים, בין החצר הקדמית לבין החצר האחורית, כשהוא נושא את הנשק, טען מחסניות בכדורים וטען את הנשק במחסניות. תוך כדי כך, במספר הזדמנויות, דרך הנאשם את הנשק וירה באוויר ארבע יריות בתוך המתחם, וניסה לירות פעמים נוספות. לאחר הירי שביצע, אסף את התרמילים והניח בתוך שקית את הנשק שהיה טעון בכדור בבית הבליעה ובמחסנית ריקה, והניח שתי מחסניות נוספות, אחת טעונה בכדור, והשנייה ריקה, בין שיחים בחצר האחורית במתחם. לאחר מכן, עזב הנאשם את המקום. שוטרים שהוזעקו למקום בעקבות דיווח על הירי איתרו ותפסו את הנשק, המחסניות והכדורים.
עמוד 1 מתוך 10

בית המשפט המחוזי בחיפה ת”פ 1641 – 04 – 19 מדינת ישראל נ’ זידאן(עציר)
תמצית טענות הצדדים

6. ב”כ המאשימה בטיעוניה בכתב (ט/1) ובפניי, ביקשה כי בעניינו של הנאשם ייקבע מתחם ענישה שנע בין 36 ל- 60 חודשי מאסר בפועל ועונשו של הנאשם יוטל, נוכח גילו הצעיר, הודאתו והחיסכון בזמן שיפוטי, במקום תחתון במתחם לצד מאסר על תנאי מרתיע.
לטענתה, המתואר בכתב האישום מהווה אירוע אחד, הגם שמדובר בשתי עבירות נוכח העובדה כי מדובר במסכת עובדתית אחת, צמודה בזמן ובמקום. לעניין הנסיבות הקשורות לביצוע העבירה, טענה כי עובדות כתב האישום מעידות על חומרת המעשים, הנאשם נשא את הנשק וביצע ירי במקום מגורים מאוכלס, ואין להכביר מילים על הנזק שמעשיו יכלו לגרום. עוד טענה כי הנאשם הינו בגיר ויכול היה להבין את אשר הוא עושה.
באל
ת הענישה בעבירות מסוג
באשר למדיניות הענישה בעבירות מסוג זה, הפנתה למספר פסקי דין אשר לטענתה מתאימים למקרה זה ויכולים לשמש פרמטר לקביעת מתחם העונש ההולם והדגישה כי בפסקי דין נקבע לא אחת כי יש להחמיר בעונשם של עברייני נשק, וזאת בשים לב לסיכון הגלום בעצם החזקת הנשק וקל וחומר בשימוש בו.

7. ב”כ הנאשם ביקש שלא למצות את הדין עם הנאשם, להסתפק בעניינו בעונש צופה פני עתיד ולהסתפק בתקופת מעצרו, עוד טען כי במידה ויוטל על הנאשם עונש מאסר, אזי שיהיה במתחם של עד 9 חודשי מאסר שירוצו בעבודות שירות וזאת לפי פסיקה אותה צירף.
כך טען כי הנאשם צעיר בן 22, הוא בגיר צעיר, ללא עבר פלילי, שהודה במעשיו בפני בית המשפט ובחקירתו במשטרה בהזדמנות הראשונה, וחסך מזמנו של בית המשפט. לעניין המעשים טען כי הנאשם מצא את הנשק, וכי הירי נעשה בחוסר שליטה מוחלט בשל כך כי שתה אלכוהול. עוד טען כי הנאשם בונה בעזרת משפחתו דירת מגורים, הוא מאורס ובעל תעודת גמר בענף מכונאות הרכב.
עמוד 3 מתוך 10

בית המשפט המחוזי בחיפה ת”פ 1641 – 04 – 19 מדינת ישראל נ’ זידאן(עציר)
מתחם העונש ההולם 10.אין מחלוקת בין הצדדים כי מדובר באירוע אחד, המורכב משתי עבירות.
בשעת לילה מאוחרת, נשא הנאשם כלי נשק מסוג תת מקלע מאולתר עם מחסניות וכדורים התואמים לנשק בתוך מתחם מגורים מאוכלס, טען מחסניות בכדורים והכניס לנשק מחסנית, ובמספר הזדמנויות ירה 4 יריות וניסה לירות פעמים נוספות בתוך המתחם, לאחר הירי החביא הנאשם את הנשק והתחמושת, כאשר הנשק טעון בכדור בבית הבליעה.
בכל עבירה בנשק יש פוטנציאל פגיעה משמעותי בערך החברתי של שלום הציבור וביטחונו וסיכון ממשי לחיי אדם, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר גם בעבירה של יריות באזור מגורים מאוכלס. במקרה זה הפגיעה בערכים אלו בינונית, הירי בוצע בתוך מתחם מגורים מאוכלס, והביא להזעקת המשטרה למקום, רק בנס לא נגרם נזק מהירי או משמוש לאחר מכן בתת המקלע שהושאר במקום כשהוא טעון בכדור בבית הבליעה.

11.אזכיר כי העונש המרבי הקבוע בחוק לעבירה לפי סעיף 144(ב) רישה עומד על 10 שנות מאסר, וכי על עבירה של ירי באזור מגורים לפי סעיף 340א(ב)1 לחוק העונש המרבי עומד על 5 שנות מאסר (עבירה שהתווספה לחוק העונשין במסגרת תיקון 134 מיום 27 . 6 . 2018 ).

לכך יש להוסיף כי במקרה זה מדובר בתת מקלע שפגיעתו עלולה להיות חמורה ונרחבת (ראו ע”פ 1397 / 16 מדינת ישראל נ’ חמאיל, ( 12 . 9 . 2016 )).

בע”פ 4595 / 13 זובידאת נ’ מדינת ישראל ( 6 . 7 . 2014 ) (להלן: עניין זובידאת) התייחס כב’ השופט ג’ובראן לעבירה של ירי המבוצעת במקום מגורים וכך קבע: “אף כי בסעיף זה ניתן להרשיע גם בגין ירי במקום מגורים במסגרת חתונות או שמחות, כפי שמקובל במגזרים אחדים בחברה הישראלית, לא בכך עסקינן, אלא בירי שנועד לשמש כלי נוסף להפחדה ואיומים, ירי שמייצר סיכון ממשי לשלום הציבור ובטחונו. גם אם אינו מכוון לפגיעה, אין אנו יודעים מה יכול להיות סופו של ירי זה”.
עמוד 5 מתוך 10

בית המשפט המחוזי בחיפה ת”פ 1641 – 04 – 19 מדינת ישראל נ’ זידאן(עציר)
בפועל ל- 5 שנות מאסר בפועל והטיל על המערערים 45 חודשי מאסר בפועל. בית משפט העליון אישר את המתחם שנקבע אך הפחית מעונשם והעמידו על 30 חודשי מאסר בפועל.

ב”כ הנאשם הפנה לע”פ 5681 / 14 מדינת ישראל נ’ טאטור ( 1 . 2 . 2015 ), בו המדינה ערערה על קלות עונשו של משיב אשר הורשע בעקבות הודאתו ברכישה והחזקה של נשק, נשיאה והובלה של נשק ובהפרעה לשוטר במילוי תפקידו. המשיב רכש אקדח, כדורי סרק וכדור חי אחד והסתירם בחצר ביתו, הוא נתפס כאשר באקדח מצוי הכדור החי במצב “הכנס” ובמהלך מעצרו ניסה לברוח וגרם לשוטר חבלה ברגלו ודימום בברכו. בבית משפט השלום נקבע מתחם ענישה של 10 עד 36 חודשי מאסר בפועל, אולם נוכח נורמטיביות המשיב, חרטתו ונכונותו להשתתף בתכנית רווחה בכפרו סטה בית המשפט מהמתחם והטיל עליו 6 חודשי עבודות שירות. בית המשפט העליון קיבל את הערעור אולם לא מיצה את הדין עם המשיב והטיל עליו 8 חודשים בניכוי ימי מעצרו וקבע כי לדעתו זה המאסר הנמוך ביותר האפשרי בנסיבות העניין. באותו מקרה הנשק המדובר היה אקדח, והסיבה לביצוע העבירה היתה רצון לירות כדורי סרק בשמחות.

בע”פ 4945 / 13 מדינת ישראל נ’ סלימאן ( 19 . 1 . 2014 ), הגישה המדינה ערעור על קולת עונשו של משיב בן 20 אשר הורשע בעבירה של רכישה והחזקה של נשק ותחמושת, נשיאה והובלת נשק ותחמושת, הפרעה לשוטר במילוי תפקידו, מעשה פזיזות ורשלנות והסתייעות ברכב לביצוע פשע. לפי הכרעת הדין המשיב רכש נשק מסוג קרל גוסטב, מחסנית וכדורים, הגיע לחורשה וירה שם ירייה אחת באוויר והטמין את הנשק במקום הסמוך לביתו, בהמשך נהג המשיב ברכב בעודו נושא את הנשק והתחמושת בתא המטען ומשהבחין בניידת משטרה, נטש את הרכב מונע ונמלט מהמקום. תסקיר שירות המבחן היה חיובי, הומלץ להטיל עליו צו מבחן לשנתיים, לשלבו בקבוצות טיפוליות ולהטיל עליו בנוסף עבודות שירות. נמצא כי הסיבה לרכישת הנשק היא חשש לביטחונו. בית משפט המחוזי קבע מתחם שנע בין מאסר שירוצה בעבודות שירות ל- 20 חודשי מאסר בפועל, נגזר על המבקש עונש של 6 חודשים לביצוע בעבודות שירות, מאסר על תנאי וקנס בסך 2 , 000 ₪. בית משפט העליון אומנם דחה את הערעור בנסיבות המיוחדות של אותו תיק (כאשר אחד משופטי ההרכב הגדיר זאת כ: ” המשיב נמלט לטעמי מן המאסר אך בעור שיניו…”), אולם קבע כדלקמן:
עמוד 7 מתוך 10
בית המשפט המחוזי בחיפה
ת”פ

1641 – 04 – 19 מדינת יש
שנה בחנותו. בית משפט המחוזי השית עליו 18 חודשי מאסר בפועל. בית משפט העליון קבע מתחם ענישה שנע בין 10 חודשים ל-30 חודשי מאסר בפועל אולם בדעת רוב דחה את הערעור ולא התערב בעונש שהושת.

14. לעניין הנסיבות הקשורות בביצוע העבירה, לעבירת נשיאת הנשק והתחמושת לא קדם תכנון מוקדם, ממעשיו של הנאשם, לא נגרם נזק ממשי, אולם פוטנציאל הנזק שמעשיו יכלו לגרום הוא לא מבוטל, הנאשם השתמש בנשקו באזור מגורים ואין זה תרחיש בדיוני כי אחת היריות יכלה גם לקפח חיים של אדם, וכפי שתואר לעיל בפסקי הדין של בית המשפט העליון, עצם קיומו של נשק ללא היתר מביא לפוטנציאל גדול מאוד לגרימת נזק משמעותי לחברה.
בהתחשב בערכים החברתיים שנפגעו מביצוע העבירות, במידת הפגיעה בהם, במדיניות הענישה הנהוגה ובנסיבות הקשורות בביצוע העבירות אני קובע כי העונש ההולם במקרה זה הוא מאסר במתחם שבין 15 לבין 36 חודשי מאסר בפועל.
העונש המתאים

15. הנאשם יליד 1997, כבן 22, שירות המבחן נמנע מלהמליץ המלצה טיפולית או המלצה על חלופת ענישה או שיקום, בנוסף, לא מצאתי בטענות הסנגור או בתסקיר שירות המבחן סיבה לסטות ממתחם הענישה שקבעתי ועל כן העונש יהיה בתוך המתחם.

לעניין הנסיבות שאינן קשורות בביצוע העבירה לפי סעיף 40א’ לחוק, אזקוף לזכות הנאשם את הודאתו בהזדמנות הראשונה שהביאה לחיסכון בזמן שיפוטי, כאשר ניתן ללמוד על חרטתו של הנאשם מהעובדה כי בחר להודות כבר בפתח ההליך (ראו בעניין זה ע”פ 2021 / 17 מצגר נ’ מדינת ישראל ( 30 . 4 . 2017 ).
בנוסף, אתחשב בגילו הצעיר יחסית של הנאשם, העומד להתארס ובכך שכל עתידו עוד לפניו, במיוחד עת ניהל עד ביצוע עבירה זו אורך חיים נורמטיבי, למד, עבד ובנה את ביתו העתידי ואת חייו, עוד יש לזקוף לזכותו את לימודיו בפנימייה צבאית על רקע רצונו להתגייס לצבא.
עמוד 9 מתוך 10

לחזור למשהו ספיציפי?

פורטל פסקי הדין בישראל

פורטל פסקי הדין בישראל

פורטל פסקי הדין של ישראל - מקום אחד לכל פס"ד של בתי המשפט הישראלי והמחוזות השונים

השאר תגובה

רוצים לקבל עדכון לגבי פסקי דין חדשים שעולים לאתר?

בשליחה הינך מאשר שאנו יכולים לשלוח לך מידע שיווקי / פרסומי

error: תוכן זה מוגן !!