לא מצאת פסק דין שחיפשת? ניתן לעשות חיפוש מתקדם ולמצא את כל רשימת פסקי הדין!

ישראל”

בית משפט לענייני משפחה בתל אביב – יפו

תלה”‘מ 12314-05-20 ה. נ’ ב. צ.

08 יוני 2020

נ. הורי

לפני כבוד השופט ארז

שני

התובע:

ש.

ה.

נגד

הנתבעת:

מ. ב.

צ

נוכחים: התובע ובאת כוחו עורכת דין שירלי גלילי הנתבעת ובא כוחה עורך דין יעקב קלפה האפוטרופא לדין לקטינה עורכת דין ליטל קוזקוב

E א קט A תט N00

פסק דין

התובענה שלפניי מבחינת המסגרת החוקית, משויכת לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות.

לא בכדי הגדיר המחוקק עוד בשעתו כאשר חוקק החוק תובענה המוגשת על פיו כבקשה – ללמדך כי גם המחוקק גם בית המשפט העליון בעקבותיו, הורה כי תיקים בעניינים על-פי החוק צריכים להיות מוכרעים מוקדם ככל האפשר ואם אפשר, במהירות בה מוכרעת בקשה.

ביום 0605.2020. הניח בפניי אב תובענה שעניינה בניתוק קשר אשר אירע בינו לבין בתו, כיום כבת

165. שנים.

}

חששו של האב התפשט גם בכך שבתו הנוספת, הצעירה יותר, אשר שומרת עמו על קשר ואף שוהה בביתו בזמני שהות, ייתידבקיי עוד ייתודבקיי באותו ניתוק קשר.

דיון ראשון התקיים בתיק ביום 2405.2020. ומבין אני כי האם נמנעה מלהתייצב לדיון בשל בעיה

רפואית.

כך או אחרת, בסופו של אותו דיון הוריתי, בעיקר, בשניים, הואיל ועתירתו השניה של האב בנוסף לחידוש המפגשים בינו לבין הבת, עניינה היה בטיפול רגשי שכאמור זקוקה לו הבת כייאוויר לנשימה”י:

ראשית הוריתי על מינוי אפוטרופא לדין ואכן, האפוטרופא לדין הספיקה לא מעט בזמן שבין מינויה לבין הדיון. את התרשמויותיה של האפוטרופא לדין ועצותיה שמעתי היום בעקבות הוראתי השניה, להיפגש עם הקטינה ואכן, פגשתי בקטינה היום בנוכחות האפוטרופא לדין, עובדת יחידת הסיוע וגם העוזרת שלי.

ישראל”

בית משפט לענייני משפחה בתל אביב – יפו

תלה”מ 12314-05-20 ה. נ’ ב. צ.

08 יוני 2020

נ. הורי

למעשה, לאור גילה של הקטינה, גיל הנחשב כגיל בו יש להתחשב ברצונו של קטין, ביקשתי להתרשם בצורה בלתי אמצעית מהקטינה, מנימוקיה לניתוק הקשר ככל שזה התקיים גם מהשקפתה על המצב כולו.

הט

דומני שאיש לא יחלוק על כך שבמונחים של ייזמן ילדיי דורשת הסוגיה כולה טיפול ומעורבות רפואית, שהרי עוד מעט קט לא יוכל עוד הדין להתערב שעה שהקטינה תבגר.

אתחיל אולי בהצעתה של האם מפי בא כוחה, המציע להזמין תסקיר ואו אז לבחנו.

איש נבון הוא בא כוח האם ומן הסתם יודע הוא היטב שאם נזמין תסקיר אודות קטין בן 165. שנים, יתקבל זה כאשר יהא הקטין בן 175. שנים ובכך ייייסתם הגולליי על תביעת האב.

כאשר אמר לי בא כוח האם כי יש לדחות את התובענה ולהותיר את זמני השהות, אותם מסרבת הקטינה לבצע כפי שהם, שאלתיו האם למעשה כך ינותק הקשר, שהרי הקטינה תסרב לקשר הביקורים ועוד טרם הספיק זה האחרון להשיב, הנהנה האם בראשה.

כדי להשיב על שתי הסוגיות שהציב האב בתביעה צריך להסתכל על שלוש נקודות:

אופייה של הילדה עצמה.

טיב הקשר שיש לקטינה עם אביה ורעייתו הנוכחית גם עם אחיה. טיב הקשר שבין הילדה לבין אמה והשפעתה של האם על המצב אשר נוצר.

אין עורר כי מאז חודש אפריל 2020 נותק כליל הקשר בין הקטינה לבין אביה והיא מסרבת אפילו לענות לו לטלפון.

הבטנו בקטינה הנוכחים באולם, שמענו אותה שמוע היטב וכמדומני לא מעט זמן והתרשמותי היא שמדובר בנערה חלשה מהרגיל לגילה. התרשמתי כי לקטינה קשיים חברתיים, קשיים לימודיים, בנגזרת מכך אולי אף בעיות של דימוי עצמי. התרשמתי כי יכול ומדובר באישיות ילדותית יותר מכפי גילה וכאשר תיארה האפוטרופא לדין לאחר צאתה של הקטינה מצב של ניצני דיכאון – קל לי להתרשם כמותה.

אמור מעתה כי עניין לנו בקטינה שהיא מעוטת ביטחון עצמי, שהיא נושאת את עיניה אל אמה בכל דבר ועניין ועל-פי דברי אמה יישק דבר.

ישראל”

בית משפט לענייני משפחה בתל אביב – יפו

תלה”‘מ 12314-05-20 ה. נ’ ב. צ.

08 יוני 2020

נ. הורי

אחזור ואזכיר את שפסקתי בעבר, כי הורה משמורן (במקרה זה האם) נושא באחריות מוגברת לקיומו של קשר עם ההורה האחר, שאם לא כן מטיל הוא ספק בעצם ביצוע חובותיו כמשמורן. כזכור, הוראות החוק מחייבות את שני הצדדים לנהוג כדרך שהורה מסור היה נוהג.

אתקדם מכאן ואומר כי אופייה של הקטינה שהיא דמות המשדרת צורך להגן עליה, לאמור קטינה מוחלשת, הופך אותה לרגישה שבעתיים להתנהגויותיהם של הוריה. במילים אחרות: כאשר מדברים על זכותו של קטין להביע את רצונו ואנו בדרך כלל מניחים שקטין בן 165. שנים כבר קרוב לבגרות ויודע היטב מה רצונו, אזי במקרה שלנו מדובר בקטין מוחלש אשר קל יילחטוף” את רצונו ואף על פי כן בדעתי לעשות את מה שהבנתי שהוא רצונה של הקטינה, לפחות בחלק מן הדברים.

אשר ליחסי הקטינה בבית אביה אין עורר שמשך שנים ארוכות קיימו הקטינה ואחותה קשר ביקורים סביר ומתמיד בביתו של האב.

*

צריך להבין שגם התפתחו שלוש תופעות מקבילות: מחד, קשייה של הקטינה הן הרגשיים והן הלימודיים והן צרכיה בתשומת לב עדינה הלכו וגברו. במקביל נישא האב מחדש, הביא לעולם ילד אחד ומטבע הדברים, ילד קטן מחייב משאבי תשומת לב לא מעטים. הוסף על כך את העובדה שגם לרעייתו של הבת ילדים משלה ותמצא כר נוח לתחושתה של הקטינה כי הביקורים מתקיימים כי כך צריך, כי כך היא נכפית לעשות, אך לא כי היא נהנית מכך.

מאידך, האב ובני משפחתו לא היו ערים מספיק לתחושות שמפתחת הקטינה ובמקום החלו מריבות על מה צריכה ועל מה לא צריכה הקטינה לעשות. אם תרצה תאמר שהאב ורעייתו, בחוסר שימת לב רגשית, בעצם ייסללויי לקטינה דרך לרצות ולהתרחק, אך לא לחלוטין, לפחות בכל מה שנוגע הדבר

ליחסי האב והבת.

בלשון פשוטה יותר אומר, שעל אף כל מה שקרה, היתה שמחה הבת ליחסים של ייאחד על אחת’י עם

אביה.

כעת מגיע אני לייתרומתהיי הדרמטית של האם לאשר אירע. עוד טרם החלה הפגישה הסבירה לי הקטינה שהיא לא רוצה לגור אצל אביה המבקש לכפות עליה לגור איתו.

תהיתי לדעת מהיכן היירעיוני שאוב בכלל, שכן לא זו התובענה ואז הוסבר לי שהאם אמרה לקטינה שמזימתו של האב היא להעבירה בכוח לגור אצלו.

התרשמתי כי תרומתה של האם לאורך זמן ובאופן פעיל לא הסתפקה ביידמוניזציה” של האב.

ישראל”

בית משפט לענייני משפחה בתל אביב – יפו

תלה מ 12314-05-20 ה. נ’ ב. צ.

08 יוני 2020

נ. הורי

האם התמידה לומר לקטינה שוב ושוב כי אין היא חייבת ללכת לאביה, כי אם היא לא רוצה אז מותר לה שלא לציית לחוק, שמותר לה לא ללון בבית האב ושמותר לה גם לא לראותו כלל.

כאשר הגענו לפגוש את הקטינה היום, הציגה האם לבת בפרוזדור בית המשפט את העובדת הסוציאלית מיחידת הסיוע, לערך במילים: ייהנה העוייס שלא הצליחה לעזור לאבאיי.

במילים אחרות: אנו מדברים על כוונה רעה של האם, שמטרתה להצביע על האב ועל כל מי שיחדש

את הקשר כזד ומזיד.

בייעולמהיי של הקטינה, כך מבין אני, שונאים שני הוריה זה את זו. הקטינה ולא רק הקטינה אלא אף גורמים חיצוניים נוספים, רואים את האב כמי שאינו מסוגל למשול ברוחו, הוא נסער, מתפרץ ונזקק להרגעה, למשל מרעייתו – אך בה במידה לקטינה ברור שלא רק אביה מתעב את אמה, אלא שאמה מתעבת את אביה ובתחושתה היא אכן יינקלעת באש הצולבת”י של שנאת שני הוריה.

אם תרצה תאמר שהתרשמתי מן הקטינה כי לא רק שהיא קיבלה את ייברכת הדרדיי מאמה להפסיק כל קשר עם האב לאחר השתדלות ארוכת ימים של האם כי כך תעשה, אלא שהאם כשנתנה לקטינה את ברכת הדרדיי הסבירה כי מקום ביתו של האב הוא מקום של סבל והקטינה אינה צריכה לסבול

שם.

אמור, שאם קודם היתה בעיה של תחושות הקטינה בבית האב, ייקפצהיי האם על הבעיה כמוצאת שלל רב ועודדה קטין מוחלש, בעצם שלא להיות בקשר עם הורהו.

אנו רגילים לומר שניכור הורי במובן המשפטי אינו זהה למונח הפסיכולוגי של הדברים, אך ברור שניכור הורי במובן המשפטי הוא פעולה ללא הצדק על-מנת לנתק את הקשר בין קטין לבין הורהו

האחר.

סבור אני לא רק שהתנהגותו של האב לא היתה מושלמת, אלא שבמקום לנסות ולעזור לתקן, היתה פעולתה של האם פעולה במזיד, אשר התעלמה ממבנה הנפש הרגיש של הקטינה.

אולי אסביר שמסתבר כי אחותה הצעירה של הקטינה דווקא מצאה לה מקום בבית האב, השתלבה באותו מקום ומסקנתי היא שהאם ניצלה את חולשותיה של הבת בה אנו מדברים.

סבור אני שהגיע הזמן לפנות לכתב התגובה של האם. מדובר באירוע בו נפלה מריבה רועמת בין האב לבין הקטינה על רקע רצונה של הקטינה לדבר עם אמה, ככל הנראה על-מנת שתבוא לקחתה מבית האב.

ישראל”

בית משפט לענייני משפחה בתל אביב – יפו

תלה”מ 12314-05-20 ה. נ’ ב. צ.

08 יוני 2020

נ. הורי

סבור אני כי אין מחלוקת שהאב ניסה לחטוף את מכשיר הטלפון מידיה של הקטינה. לא רק בבירור המשטרתי, אלא גם להתרשמותי לא היה שום מעשה אלימות של האב כלפי הבת, זולת אם תאמר שצעקות וחטיפת הטלפון הן בבחינת מעשה שיש בו כדי להפחיד.

הט

מצירוף הודעות הקטינה לתגובה ברור שהאם עוקבת אחר התקשורת שבין האב לבין הבת, מעתיקה

אותה.

ביררתי הלוך וברר עם הקטינה האם אביה היכה אותה, שהרי באחד המסרונים כתוב: ייהוא הרביץ לייי ומסתבר שהאמירה לא נועדה אלא יילעודדי את האם לאסוף אותה ואין היא מתארת עובדות

בשטח.

במענה ענתה האם לבת שכבר יטפלו באביה ואכן, כך הסתיים האירוע, הוגשה תלונה במשטרה ואני מבין שהסתיימה בלא כלום.

ברור היה לאם כי באותם מסרונים הבת היא נסערת, אך היא מוסיפה יישמן למדורהיי ושולחת לבת הודעה כי האב מתכוון לתקוף גם אותה ולמעשה, מבין אני כי תוספת האמירה ייהוא הרביץ לייי לא היוותה אלא מענה לציפיות האם.

מסתבר שבעקבות ניתוק הקשר בין הבת לבין האב אמרה או שידרה בת לאב בצורה כזו או אחרת שהיא מעדיפה להיפגש עמו בסמוך למגורי האם, בעיר מסתבר שתובנה כלשהי חדרה ליינוקשותו של האב ואם תרצה תאמר שהבנה מסוימת חדרה והאב הסכים לפגוש את הבת, בתנאיה שלה, בעיר

אלא שאז אמרה האם לבת כי האב הגיש תביעה לבית המשפט כדי לקחתה לגור עמו ומכאן שחובתה לסרב. המפגש לא יצא אל הפועל. האם הוסיפה והסבירה, ככל הנראה, כי האב לא מופיע כי לא מוצא חן בעיניו להגיע לעיר.

צר לי, אך שילוב הדברים מדברים, כאמור, על פעולה במזיד של האם, שילוב הדברים מדבר על הסתה ויכול על נקלה להצביע על האם כמי שעשתה ניכור.

האפוטרופא לדין, גם אני וגם העובדת הסוציאלית התרשמנו כי הקטינה זקוקה עד מאוד לטיפול רגשי, ואסביר. כשבאים בדימוי עצמי נמוך ועם ניצני דיכאון יש כדי ליצור סכנה משמעותית לשלומה של הקטינה.

ישראל”

בית משפט לענייני משפחה בתל אביב – יפו

תלה”‘מ 12314-05-20 ה. נ’ ב. צ.

08 יוני 2020

נ. הורי

רופאים שעיסוקם בתחום הנפש רואים בשתי התופעות כתופעות מסכנות חיים: ייאנורקסיה נרווזהיי

וגם דיכאון.

כאשר רואה בית המשפט שיכול ונשקפת סכנה לשלומו של קטין, אין לו עוד את האופציה שלא להתערב.

כך או אחרת, הדיווחים מבתי הספר וכיוצא בזה הביאו את האב לדרוש כי הקטינה תטופל טיפול

רגשי.

לכאורה נעתרה האם, אלא שלאחר טיפול אחד בלבד הודיעה הקטינה כי הטיפול לא עזר והטיפול הופסק וכך נמצאים אנו במצב בו הקטינה מנותקת קשר עם אביה, אמה אינה נותנת לה טיפול ואני מתחיל לחשוב כי למזלי מיניתי אפוטרופא לדין, שהרי מה שחשוב הוא לדאוג לקטינה ולא בהכרח יילסמןיי את הוריה לכאן או לכאן.

אומר לי בא כוח האם כי יילא נקבע שצריך הליך טיפולייי ועל כך אשיב לו בפשטות, שהרי בטוח אני שיבין אותי – די בהמלצת יועצת בית הספר ובסממני דיכאון כדי שאני אקבע שצריך טיפול – כך אני

עושה.

לא התכוונתי להתעלם מגילה של הקטינה גם לא מן העדינות היתרה שהטיפול בה מצריך.

הסכמנו הקטינה ואני כי היא תפגוש את אביה מדי שבוע, החל מהשבוע הבא ב…. כפי שגם הסכים האב, מדי יום ג’ במועד ובמקום עליו תורה האפוטרופא לדין. למען האמת שמחתי להיווכח כי לקטינה עיסוקים נוספים, הן בעבודה והן ביי…” ולדברים אופק וסיכוי לעסוק בדברים חשובים לנשמתה של הקטינה.

הואיל וכך רשאית האפוטרופא לדין גם לשנות את יום המפגש בעצה אחת עם הקטינה ועם האב, על מנת שלקטינה יהא נוח ורצונותיה ייענו.

חשוב לי להדגיש כי הקטינה לא שונאת את אביה, היא אינה מתנהגת כקטין מנוכר במובן החמור של הדברים. היא, פשיטא, יצרה את הנתק בקשר מקצתו בשל התנהגות האב ומשפחתו ובעיקר לאור הציפיות הברורות שיישידרהיי לה אמה.

הקטינה מעוניינת בקשר עם אביה ובדעתי להגן על קיומו של הקשר ולא רק לקבעו.

ישראל”

בית משפט לענייני משפחה בתל אביב – יפו

תלה”מ 12314-05-20 ה. נ’ ב. צ.

08 יוני 2020

נ. הורי

כאשר אנו סוברים שהורה משמורן תורם תרומה של ממש על-מנת לחבל בקשר שבין קטין לבין ההורה האחר, משתמש בית המשפט במגוון כלים, במדרג הולך ומחמיר על-מנת לוודא קיומו של הקשר.

הסברתי כבר בפסק דין אחר כי לבית המשפט נתונים אפילו הכלים הקיימים בחוק ההוצאה לפועל – מפגיעה ברישיון נהיגה וגמור בסנקציות חמורות יותר על-מנת להבטיח כי הוראותיו יבוצעו, אך מעולם לא יפעיל בית המשפט סנקציה לפני הסביר והזהיר כי כך עלול לקרות.

במילים אחרות: אני אוסר על האם להפריע בכל דרך, בין במעשה ובין במחדל, בין באמירה ובין בהערה, לזמני השהות עליהם הוריתי.

מבקש אני מן האפוטרופא לדין לאתר גורם פסיכולוגי מתאים אשר ייפגש עם הקטינה, יאבחן את צרכיה הרגשיים גם ימליץ או ייתן את הטיפול הנדרש. איש מיחידי ההורים אינו רשאי להפריע לטיפול או לסרב לנתינתו. הקטינה זקוקה לטיפול וזקוקה לו

מאוד.

מציע אני לכל אחד מיחידי הצדדים שלא להתקרב לתחומה של תובענה על-פי פקודת ביזיון בית המשפט או מקבילתה האזרחית, תביעה לאכיפת סנקציות.

אומר בגלוי – בית המשפט אינו סובלני כלפי גרם נתק בקשר בין קטין לבין הורהו.

אני מחייב את הצדדים להתחייב בהדרכה הורית ככל שימליץ על כך הגורם המטפל או ככל שתמליץ על כך האופטרופא לדין.

תוקפו של מינוי האפוטרופא לדין לא יפקע טרם תחלוף שנה מהיום.

התובענה, אפוא, מתקבלת כפי הוראותיי בפסק דין זה לעיל.

לאור השלב הקצר אליו הגיע ההליך תישא האם בהוצאות מופחתות בתקווה שתפיק את הלקח, לטובת התובע ובהינתן גם שיקול התנהלותו של התובע עצמו ותרומתו לפרשה, בסך 3,000 ₪.

אני מתיר פרסום פסק דיני זה ללא פרט מזהה כלשהו אודות הצדדים.

המזכירות תסגור התיק.

ישראל”

בית משפט לענייני משפחה בתל אביב – יפו

תלה מ 12314-05-20 ה. נ’ ב. צ.

08 יוני 2020

נ. הורי

ניתן והודע היום ט”ז סיוון תש”פ, 08/06/2020 במעמד הנוכחים.

ארז שני, שופט

A תט

לחזור למשהו ספיציפי?

פורטל פסקי הדין בישראל

פורטל פסקי הדין בישראל

פורטל פסקי הדין של ישראל - מקום אחד לכל פס"ד של בתי המשפט הישראלי והמחוזות השונים

השאר תגובה

רוצים לקבל עדכון לגבי פסקי דין חדשים שעולים לאתר?

בשליחה הינך מאשר שאנו יכולים לשלוח לך מידע שיווקי / פרסומי

באיזה תאריך פסק הדין פורסם?

מהו זמן פרסום פסק הדין?

error: תוכן זה מוגן !!