ביה”ד האזורי לעבודה ב”ש, השופטת יעל אנגלברג שהם: פס”ד בעניין פיטורין בנמל אשדוד ללא הסכמה של ההסתדרות (ס”ק 59639-08-18)

לא מצאת פסק דין שחיפשת? ניתן לעשות חיפוש מתקדם ולמצא את כל רשימת פסקי הדין!

בית דין אזורי לעבודה בבאר שבע

סייק 59639 – 08 – 18
08 ספטמבר 2019
לפני כב’ השופטת יעל אנגלברג שהם נציגת ציבור (עובדים) – גב’ מרים יעיש נציג ציבור (מעסיקים) – מר נתן חיים
המבקשת:
חברת נמל אשדוד ע”י ב”כ עו”ד מיכל הברפלד ו/או מעין רז
המשיבים:
1. הסתדרות העובדים הכללית החדשה 2. קלוד בן עזרא ע”י ב”כ עו”ד מורן פרידמן
פסק דין
בקשת צד זו עניינה עתירת חברת נמל אשדוד לקבוע כי היא רשאית לסיים לאלתר את העסקת המשיב 2, אף ללא הסכמתה המפורשת של ההסתדרות.
רקע עובדתי
.1
המבקשת, חברת נמל אשדוד היא חברה ממשלתית המפעילה את נמל אשדוד (להלן : המבקשת או החברה).
.2

ההסתדרות היא ארגון העובדים היציג בחברה (להלן: המשיבה או ההסתדרות) ואילו המשיב 2 הוא עובד הנמל מחודש 1 / 02 (להלן: המשיב). המשיב מוגדר במעמד של ייעובד מייסדי בהתאם לסעיף 4 להסכם הקיבוצי המיוחד מיום 24 . 2 . 05 שנחתם ברשות הנמלים והרכבות לבין ההסתדרות (להלן: הסכם 2005).

ביום 23 . 1 . 15 נתפס המשיב על ידי יחידת הסמים והמכס בנמל כשברכבו נמצאו סיגריות ללא חבקים של המכס. בהמשך הוביל המשיב את היחידה לשני רכבים נוספים שבהם נמצאו סיגריות נוספות ומכונות גילוח ללא חבקים.
4.

ביום 25 . 2 . 15 הודיע מר זהבי, סמנכייל משאבים בחברה, למשיב, כי על רקע החשדות המיוחסים לו והקשורים לעבודתו בנמל, בכוונת החברה להשעותו מהעבודה. ביום 1 . 3 . 15
1 מתוך 13
בית דין אזורי לעבודה בבאר שבע
ס”ק
59639 – 08 – 18
08 ספטמבר 2019
גם אם תינתן חנינה הרי שלהבדיל מפסק דין חלוט, אין בה כדי לקבוע כי המעשה שבגינו הורשע העובד לא נעשה, אלא רק לקבוע כי העובד לא יישא בתוצאות הפליליות בגין ביצוע המעשה, דהיינו, מרשם פלילי או עונש. תוצאות אלה נוגעות במישור הפלילי ולא במישור משמעתי או בשיקולים שמעסיק רשאי לשקול בבוא לבחון את העסקת העובד.

מכאן, כי ככל שתינתן חנינה לא יהא בה כדי להפוך את ייהעקוב למישוריי ולא יהיה בה כדי לבטל את הודאת המשיב במעשיו הפליליים, עובדה שיש ליתן לה משקל רב בעת שמתבקש המשך העסקתו על ידי החברה (ראו בעניין דומה עייע (ארצי) 21623 – 10 – 10 נציבות שירות המדינה – שוקי משאול, 12 . 9 . 11 פסקה 17).
34.
כאמור, לטעמנו, בעת בחינת בקשת החברה, היה על ההסתדרות לדבר עם החברה ולשקול את עמדת החברה כמו גם את עמדתה שלה, בתום לב כפי שמחייב הדין בקיומו של כל חוזה וביתר שאת בקיום חובה של צד ליחסי עבודה קיבוציים:
יילאור זאת מחויבת ההסתדרות הכללית, וכל ארגון הפועל מכח תקנונה, בכל מעשה שהיא עושה ואשר יש בו כדי להשפיע על זכויות וחובות של עובדים, להפעיל שיקול דעת בהגינות, בסבירות, בלא שקילת שיקולים זרים, מתוך שוויון ובלא הפלייהיי (נב/ 4 – 12 האיגוד הארצי של קציני הים – צים – חברת השיט הישראלית בע”מ, פ”ד כו(1) 3, (1993)).
וכן :

“ברי שחובה זו, כמו כל חובה משפטית, יש לקיים בתום לב. הדבר אמור הן לגבי המעביד והן לגבי ארגון העובדים. פירושו של קיום בתום לב הוא שכל צד ישקול את צעדיו בהגינות, תוך לקיחה בחשבון את האינטרסים של עצמו, גם של הצד השני בענייננו, גם את האינטרסים של העובדים” (עסיק 1018 / 04 שירות בריאות כללית – ועד עובדי מחוז דן של שירותי בריאות כללית ( 30 . 5 . 05 ); הדגשה שלי – י.א.ש.).
35.
בנסיבות אלה, בשלב שלאחר מתן פסק דין חלוט, לא מצאנו כי נפל פגם בדרישת החברה לפטר את המשיב וייגרירת הרגליים” מצד ההסתדרות מטילה צל על שיקוליה וקשה לקבוע כי בהתעלמותה בתחילה ובהמשך בסירובה, פעלה בסבירות, בהגינות ובתום לב.
בעניין זה יפים דברי בית הדין הארצי בפרשת זילבר שם קבע :
ייטרם חתימה, רואים אנו להסתייג מהתנהלותו של ההסתדרות ונציגות העובדים בחברת חשמל בפרשה זו. ככלל יש לצפות מארגון עובדים כי יתמוך במדיניות החברה ואף יעודד את ציבור העובדים בכללותו לשמירה מוקפדת מפני הטרדה מינית במקום העבודה. כך דרך כלל, כך גם במקרה שלפנינו. בענייננו, לא מן הנמנע כי בתחילת
11 מתוך 13
בית דין אזורי לעבודה בבאר שבע
ס”ק
59639 – 08 – 18
08 ספטמבר 2019
עם זאת, באשר לחלף הודעה מוקדמת, איננו סבורים כי נסיבות סיום עבודתו של המשיב בנסיבות שבהן הוא במעשיו הוביל להשעייתו ובהמשך לסיום עבודתו, מצדיקות תשלום חלף הודעה מוקדמת.
אחרית דבר
39.

היוצא מכל האמור, הוא כי יש לראות את פיטורי המשיב נכנסים לתוקף מיום 8 . 3 . 15 ועל המשיב להשיב למבקשת את כל התשלומים שקיבל כשכר בתקופת ההשעיה. מנגד המשיב זכאי לפיצויי פיטורים מלאים.
.40
לאור התוצאה שאליה הגענו כאשר מצאנו כי התנהלות ההסתדרות היתה חסרת תום לב, הגם שמדובר בסכסוך קיבוצי, סברנו כי יש להטיל על ההסתדרות את הוצאות ההליך בסך של 10 , 000 ₪ אשר ישולמו למבקשת תוך 30 יום.
זכות ערעור לבית הדין הארצי לעבודה בירושלים תוך 30 יום.
ניתן היום, ח’ אלול תשע”ט, (08 ספטמבר 2019), בהעדר הצדדים ויישלח אליהם.
pinn er
גב’ מרים יעיש נציגת ציבור (עובדים)

יעל אנגלברג שהם שופטת
מר נתן חיים נציג ציבור (מעסיקים)
13 מתוך 13
בית דין אזורי לעבודה בבאר שבע
ס”ק
59639 – 08 – 18
08 ספטמבר 2019

רק ביום 15 . 7 . 18 פנתה לראשונה ההסתדרות והודיעה כי היא מבקשת לדחות את מועד הליך השימוע עד לקבלת החלטה בבקשת החנינה שהוגשה על ידי המשיב לנשיא המדינה. בו ביום השיבה החברה כי היא אינה רואה בבקשת החנינה, שלא ידעה על קיומה, כטעם המצדיק את דחיית מועד השימוע.
10.

ביום 16 . 7 . 18 בשעות הבוקר, הודיעה ההסתדרות כי יוייר מרחב אשדוד, מר חיים שייב, אינו יכול להתייצב לשימוע בשל שהותו בחוייל לרגל חופשה משפחתית וכשעה וחצי לאחר מכן, הודיעה ההסתדרות כי גם המשיב עצמו אינו יכול להתייצב לשימוע היות שמזה מספר ימים הוא חש ברע. החברה מחתה על פניית ההסתדרות וטענה כי המשיב והפועלים בשמו עושים ככל שלאל ידם על מנת להביא לדחיית הליך השימוע, ולפנים משורת הדין ניתנת למשיב הזדמנות למסור עמדתו בכתב עד ליום 19 . 7 . 18 .

ביום 17 . 7 . 18 , השיב מר אדרי למכתב מיום 15 . 7 . 18 , והעלה את הטענה כי ההסתדרות אינה יכולה להציג עמדתה טרם נערך השימוע.
.11

ביום 19 . 7 . 18 , מסר המשיב את עמדתו בכתב וביום 1 . 8 . 18 הודיעה לו החברה כי הוחלט על סיום העסקתו. במקביל העבירה החברה להסתדרות את עמדת המשיב ואת החלטתה המנומקת שקיבלה לאחר השימוע בנוגע לסיום העסקתו של המשיב, וביקשה את עמדת ההסתדרות. ביום 8 . 8 . 18 השיבה ההסתדרות כי יש להמתין להחלטת נשיא המדינה בבקשת המשיב לחנינה שרק לאחריה תמסור ההסתדרות את עמדתה.
12.

משלא ניתנה הסכמת ההסתדרות לבקשת החברה ומשלא ניתנה כל תגובה לגופה של הבקשה פנתה החברה לבית הדין, זו הבקשה שבפנינו. להשלמת התמונה יצוין כי ממועד השעייתו (חודש 3 / 15) מקבל המשיב 50 % משכר היסוד.
.13

בבקשתה עתרה החברה להורות כי בנסיבות העניין ונוכח סירובה הבלתי לגיטימי של ההסתדרות להסכים לסיום עבודתו של המשיב, החברה רשאית לסיים את העסקת המשיב אף ללא הסכמת ההסתדרות; לקבוע כי נוכח הרשעתו של המשיב בפסק דין חלוט ובהתאם להוראות ההסכם הקיבוצי, מועד סיום העסקתו של המשיב לצורך חישוב גמר החשבון הוא מועד השעייתו ביום 8 . 3 . 15 ; לקבוע כי בנסיבות סיום העסקתו המשיב אינו זכאי להודעה מוקדמת ו/או לפיצויי פיטורים; לחייב את המשיב להשיב את מלוא הכספים ששולמו לו החל ממועד השעייתו ( 8 . 3 . 15 ) ואילך; לחייב את ההסתדרות והמשיב בהוצאות הליך זה.
14.

בהחלטה מיום 29 . 8 . 18 נדרשו המשיבים למסור תגובתם לבקשה. ביום 18 . 10 . 18 הגישה ההסתדרות תגובתה לבקשה ואולם במסגרת תגובה זו לא מסרה תשובה ברורה ביחס לשאלה
3 מתוך 13
בית דין אזורי לעבודה בבאר שבע

סייק 59639 – 08 – 18
08 ספטמבר 2019
19.
בהסכם המעבר (2005) הוגדר מעמדו של עובד מייסד כדלקמן :

ייעובד מייסד – כל עובד עובר [עובד רשות הנמלים העובר לחברה ששמו מופיע בנספח להסכם – י.א.ש.] אשר התקבל לעבודה ברשות עד ליום 14 . 7 . 2004 , מועד חקיקת החוק, ולמעט עובדים ארעיים או עובדים המועסקים במשרות שאינן תקניות המועסקים ע’יפ נספח א’ להסכם הקיבוצי המיוחד מיום 24 . 4 . 02 בסקטור שירותי תפעול בנמל אשדוד… “.
בסעיף 11 להסכם תנאי העסקה (2005) נקבע מנגנון סיום העסקתו של עובד מייסד בזו הלשון:
יילמרות האמור בכל הסכם קיבוצי או הסדר קיבוצי אחר, מוסכם מפורשות בין הצדדים, כי במקרה שבו תבקש החברה לפטר עובד מייסד, מכל סיבה שהיא, קולקטיבית או אישית, ידון העניין בין מנכ”ל החברה לבין יו”ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות העובדים החדשה, עוד מוסכם, כי העדר הסכמה ביניהם, משמעה העדר החלטה על עצם הפיטורים של עובד מייסד כאמור ולא יופעל במקרה שכזה כל הליך אחר, לרבות הליך יישוב חילוקי דעות הקבוע בכל הסכם קיבוצי ו/או הסדר קיבוצי אחר. למען הסר ספק, ומבלי לגרוע מן האמור לעיל, האמור בסעיף זה מחליף ויבוא במקום כל הוראה בהסכם קיבוצי ו/או הסדר קיבוצי שעניינה הצורך בשיתוף או בהסכמת גורם כלשהו מטעם נציגות העובדים בהליך פיטורים אישי או קולקטיבי ו/או הליך אחר”.
פועל יוצא של הוראות הההסכם הוא שעל מנת לפטר ייעובד מייסדיי יש צורך בקבלת הסכמת ההסתדרות. הסכמה זו לא ניתנה במקרה דנן.
טענות הצדדים
20.
לטענת החברה, פעלה בהתאם להוראות סעיף 11 להסכם 2005, קיימה בעניינו של המשיב הליך שימוע כדין והחלטתה לסיים את העסקתו היא עניינית, סבירה ומידתית בנסיבות העניין. לדבריה, הפר המשיב את האמון שניתן בו והיא אינה יכולה להמשיך ולהעסיק אצלה עובד שהפר באופן בוטה אמון זה ועל כן נדרשת סיום העסקתו. עוד היא מציינת, כי כל החלטה אחרת מלבד פיטוריו ישדר מסר לא נכון ולא ראוי כלפי עובדי החברה והציבור
5 מתוך 13
בית דין אזורי לעבודה בבאר שבע
ס”ק
59639 – 08 – 18
08 ספטמבר 2019
טוענים המשיבים, יש לראות בפניית החברה לבית הדין בבקשה לאפשר לה שלא למלא אחר הוראות ההסכם הקיבוצי, משום ניסיון יילעקוף” את הוראות ההסכם הקיבוצי, דבר שגורם לא רק לחוסר אמון מצד נציגות העובדים אלא גם מצד העובדים הטוענים כי ההגנה אשר אמורה הייתה להינתן לעובדים במסגרת הסכמי הרפורמה, הפכה לאות מתה.
24.
ההסתדרות טוענת כי אינה תרה אחר פתרון קל אלא מבקשת כי תינתן למשיב הזדמנות נוספת לשנות את ההכרעה בעניינו ובד בבד לשמר את המנגנון החריג שהותווה בהסכם ולא לאפשר את עקיפתו בידי הנהלת הנמל. ההסתדרות טוענת כי בקשת הנמל נעדרת עילה משום ששיקול הדעת שהוענק להסתדרות בהסכם הוא בלעדי ולא בכדי לא הותווה בהסכם מנגנון של בוררות לפיקוח על הפעלתו. על כן, אין לעקוף את המנגנון ההסכמי במסגרת פנייה לבית
הדין.
ההסתדרות טוענת כי פניית החברה לבית הדין היא פנייה לשחררה מהסכמות שאליהן התחייבה והיא חסרת תום לב שכן הסכמי הרפורמה מקנים להסתדרות זכות לסרב לתת את הסכמתה לפיטוריו של עובד מייסד ואין מדובר בזכות שניתנה אגב אורחא או בהסח הדעת. נהפוך הוא. לדבריה, משעוגנה הזכות בהסכם כדין ובהסכמה חופשית של הצדדים להסכם, יש לכבדה. על כן, בקשת החברה לבטלה, כאילו לא הייתה מעולם, היא חסרת תום לב. לדבריה, יש לראות בכך ניסיון להשתחרר מהתחייבות שלטונית ולא הוכח כי קמו הנסיבות לכך. ההסתדרות מציינת כי הזכות שניתנה לה בעניין פיטוריו של עובד מייסד, ניתנה על מנת שיהא בידה לעשות בה שימוש דווקא במקרים מאתגרים שאחרת לא הייתה ניתנת זכות זו להסתדרות והטענה כי היא אינה רשאית לעשות שימוש בזכות שניתנה לה כדין, מעקרת מתוכן את הזכות ומערערת את מערך ההסכמות הקיבוציות בנמל.
25.
לטענת ההסתדרות, משהודיעה כי היא נותנת את הסכמתה לסיום העסקת המשיב היה ותידחה בקשתו לחנינה, החלטתה סבירה, מידתית, תמת לב ואנושית. לעמדתה, היא אינה עושה שימוש גורף תוך השתחררות משיקול דעתה אלא מפעילה את הזכות בשיקול דעת מלא, מידתי וסביר. עוד מוסיפה ההסתדרות וטוענת כי היא אינה ממעיטה מחומרת מעשיו של המשיב ואף המשיב אינו עושה כן ולא בכדי הודה בעבירות שביצע בסמוך לאירועים. עוד היא לוקחת בחשבון במסגרת שיקוליה את העובדה שהמשיב עובד ותיק, נורמטיבי ובעל משפחה אשר מעד מעידה חד פעמית ולקח עליה אחריות מלאה תוך הבעת חרטה.
לדבריה, זכאי המשיב כי ההחלטה בדבר סיום או המשך העסקתו תתקבל כאשר מלוא הנתונים נמצאים בידי החברה וההסתדרות ואף בשעתו הקשה של אדם לא רק שיש לדון אותו לכף זכות אלא שיש ליתן לו את מלא ההזדמנות להגן על עצמו ולהשמיע את מלוא
7 מתוך 13
בית דין אזורי לעבודה בבאר שבע
ס”ק
59639 – 08 – 18
08 ספטמבר 2019
דחיית הליך השימוע עד למתן החלטה בבקשת החנינה. השאלה העולה בענייננו היא – מה משמעותה של התעלמות זו?
28.
ההסתדרות עומדת על טענתה כי בהעדר הסכמה מצידה אין החברה רשאית לפטר את העובד ולדבריה, הסכמים יש לקיים קל וחומר כאשר עסקינן בהסכמים קיבוציים שהם פרי משא ומתן מפרך שבמסגרתו ויתרה ההסתדרות ויתורים משמעותיים. בפרשת קצירי נגע בית הדין הארצי בשאלה כיצד יש לפרש הסכם קיבוצי, וכך קבע:

“הסכם קיבוצי יפורש על פי לשונו, על פי תכליתו, על פי הזיקות שבין הוראותיו להוראות אחרות שבו או להוראות שבדין, ועל פי אומד דעת הצדדים הן בהיבט הסובייקטיבי והן בהיבט האובייקטיבי. הלכה פסוקה היא כי בבוא בית הדין לפרש הסכם קיבוצי בזיקה לאומד דעת הצדדים, יכול הוא לתת דעתו גם לדרך יישומו וביצועו של ההסכם במרוצת השנים ולתת לכך משקל”י (ע”ע (ארצי) 156 / 07 קצירי – חברת נמל אילת בע”מ, 13 . 5 . 2008 ).

(ראו גם דבייע 3 – 212 / 97 יאיר מוהר – עיריית תל אביב, 13 . 5 . 1999 , בסעיף 10 לפסק הדין ; עייע 9438 – 07 – 12 אל על נתיבי ישראל בע”מ – אברון יורם, 3 . 3 . 2015 ; ע”ע 407 / 06 ויגיסר – קרן מקפת מרכז לפנסיה ותגמולים אגודה שיתופית, 1 . 11 . 2009 (פסקאות 35 – 38 ); ע”ע 1249 / 02 עירית ירושלים – שלמה כהן, 2 . 1 . 2005 ).
29.
בפרשת מפעלי ים המלח הוסיף בית הדין וקבע כי על הפרשנות להיעשות תוך התחשבות בעקרונות כלליים של סבירות הגיון ותום לב, כהאי לישנא:

“על הסכם קיבוצי חלים הכללים הנוגעים לפרשנות חוזים. עם זאת, יש להתחשב במאפייניו הייחודיים, לרבות כריתתו במסגרת יחסי עבודה קיבוציים מתמשכים, ולרבות חלותו על מספר רב של אנשים, שלא הם קבעו את תנאיו. ככלל, לשון ההסכם הקיבוצי מהווה נקודת המוצא לפרשנותו משחזקה היא כי תכליתו הסובייקטיבית של ההסכם נלמדת מלשונו. אולם, בשל מאפייניו הייחודים יש לקחת בחשבון גם את ההקשר התעשייתי הרלוונטי, היינו את הנסיבות המפעליות, הענפיות והמשקיות במסגרתן נכרת ההסכם. בנוסף, יש לקחת בחשבון את הדרך בה יושם ההסכם הקיבוצי הלכה למעשה על ידי הצדדים למערכת היחסים הקיבוצית. בעת פרשנות הסכם קיבוצי, בפרט חלקיו הנורמטיביים, יינתן משקל גם לתכלית האובייקטיבית של ההסכם, אשר משקפת עקרונות של סבירות, היגיון ותום לב, תוך התחשבות בהוראות הדין הכללי ובתכליתו של משפט העבודהיי (עסיק 43843 – 06 – 17 מפעלי ים המלח – ההסתדרות הכללית, מרחב דרום ואח’ ( 23 . 10 . 17 )); הדגשה שלי – י.א.ש)
מכאן, כי פרשנות הסכם קיבוצי תעשה על פי לשונו, בהתחשב בתכליתו, תוך שילובו בהקשר התעשייתי המהווה את הבסיס להסכם ובהתחשב בעקרונות של סבירות, היגיון ותום לב.
9 מתוך 13

לחזור למשהו ספיציפי?

Picture of פורטל פסקי הדין בישראל

פורטל פסקי הדין בישראל

פורטל פסקי הדין של ישראל - מקום אחד לכל פס"ד של בתי המשפט הישראלי והמחוזות השונים

השאר תגובה

פורטל פסקי הדין של ישראל

פס"ד חדשים באתר

רוצים לקבל עדכון לגבי פסקי דין חדשים שעולים לאתר?

בשליחה הינך מאשר שאנו יכולים לשלוח לך מידע שיווקי / פרסומי

error: תוכן זה מוגן !!