בימ”ש המחוזי ירושלים, השופטת עינת אבמן-מולר: גז”ד למורשע בעבירות מס, הלבנת הון ומרמה לאחר שהפיק והפיץ חשבוניות כוזבות בהיקף מאות מיליוני שקלים (ת”פ 10555-10-20)

לא מצאת פסק דין שחיפשת? ניתן לעשות חיפוש מתקדם ולמצא את כל רשימת פסקי הדין!

14 בינואר 2024

DOCPROPERTY DocDateHeb * MERGEFORMAT ד’ בשבט תשפ”ד

תקציר גזר דין בתיק ת”פ 10555-10-20, השופטת עינת אבמן-מולר

בית המשפט המחוזי בירושלים (כבוד השופטת עינת אבמן-מולר) גזר היום את דינו של אמיר האפרתי – שהורשע בעבירות מס, הלבנת הון ומרמה – והטיל עליו עונש מאסר בפועל למשך 9 שנים. בנוסף, הופעל מאסר על תנאי בן 7 חודשים, כך שמחציתו ירוצה בחופף ומחציתו במצטבר. ובסה”כ הוטל על הנאשם עונש מאסר בפועל לתקופה של 9 שנים ו-3.5 חודשי מאסר. בנוסף הוטלו על הנאשם עונשי מאסר על תנאי וקנס בסך 2 מיליון ₪ או 8 חודשי מאסר תמורתו.

הנאשם הורשע בכך שבין השנים 2016 עד 2020 היה חבר ברשת עבריינית שהפיקה והפיצה אלפי חשבוניות כוזבות בהיקף של מאות מיליוני שקלים. חלק ניכר מפעילותה של הרשת העבריינית היתה עם חברות בתחום הדלק והסולר, ולעתים שימשו החשבוניות הכוזבות גם כדי להסוות וליצור כסות חשבונאית עבור מכירת סולר או דלק מהול.

בכתב האישום פורטו שלוש שיטות פעולה עיקריות בהן פעלו אנשי הרשת, ובכללם הנאשם: האחת, שיטת “חותמות ההסבה” – כנגד החשבונית הכוזבת הוציאו החברות המקזזות המחאה. הנאשם חתם בגב ההמחאה בחותמת מזויפת. ההמחאה המוסבת הוחזרה לידי החברות המקזזות ואלה נהגו לפרוע אותה אצל נותני שירותי מטבע ולהשתמש במזומנים לצרכיהם; השניה, שיטת “שימוש בחברות הגנובות” – הנאשם “גנב את זהותן” של חברות קיימות על ידי הגשת מסמכים מזויפים לרשם החברות, והשתמש בפרטי החברות הגנובות להנפקת חשבוניות כוזבות ולביצוע פעולות פיננסיות שונות; השלישית, שיטת “חברת הקש” – הנאשם, ביחד עם אחרים, הקים את חברת אלול ועשה בה שימוש להוצאת חשבוניות כוזבות ולהלבנת כספי עסקה עבור הרשת.

בסך הכל הנפיק הנאשם במסגרת הרשת העבריינית 3,289 חשבוניות פיקטיביות בהיקף של 523,617,206 ₪. כחלק מ”השירותים הפיננסיים” שהעניק על בסיס חשבוניות אלו, העביר הנאשם כספי עסקה וכספי עמלה בגובה 9,215,631 ₪ בכרטסות הפיקטיביות ובחשבונות הבנק הפיקטיביים של החברות הגנובות, וכן כספי עסקה ועמלה בגובה של 62,234,981 ₪ בכרטסות ובחשבון הבנק של חברת אלול.

בית המשפט עמד על חומרתן המיוחדת של עבירות המס נוכח פגיעתן הישירה בקופה הציבורית ופגיעתן העקיפה בכיסו של כל אזרח, וכן לאור חתירתן תחת ערך השוויון בנשיאת נטל המס. הודגש כי אופיין של עבירות המס מחייב נקיטת יד קשה כלפי מבצעיהן במטרה לשמש אמצעי הרתעתי מפני ביצוע עבירות אלה בעתיד וכן לבטא את הגמול ההולם על הנזק הרב שהן גורמות לקופה הציבורית ולכלכלת המדינה. בית המשפט הוסיף והתייחס לחומרה הרבה הנודעת גם לעבירות הלבנת הון, נוכח פוטנציאל ההרס עצום שיש לעבירות אלה מבחינה כלכלית וחברתית. עוד ציין בית המשפט כי במקרה זה קיימת חומרה מיוחדת כאשר לעבירות המס מצטרפות גם עבירות זיוף ומרמה רחבות היקף, שנועדו לחזק את מצגי השווא ולהסוות את הפעילות העבריינית.

בית המשפט נתן דעתו להיקפן הרחב של העבירות, לתחכום הרב שנלווה להן ולנזק הכלכלי הכבד שהן גרמו לקופת המדינה. בית המשפט קבע כי חלקו של הנאשם בביצוע העבירות היה משמעותי. הנאשם הפעיל, עם אחרים, מנגנון רמייה משוכלל ומתוחכם, נטל חלק פעיל בפעילות העבריינית ואף היה מרכיב יוזם של חלק לא מבוטל מהפעילות.

בקביעת העונש הביא בית המשפט בחשבון את עברו הפלילי המכביד של הנאשם, הכולל הרשעות רבות בעבירות מס, מרמה וזיוף, וכן את הצורך בענישה שיהיה בה כדי להרתיע את הנאשם ואת הרבים מפני ביצוע עבירות מהסוג הנדון. כן ניתן משקל לכך שסכומי המס שנגזלו מקופת המדינה בפרשה זו לא הושבו והנאשם לא עשה דבר לתיקון, ולו במעט, של הנזק שגרם לקופת המדינה. לזכותו של הנאשם נזקף, בעיקר, שיתוף הפעולה המלא שלו עם רשויות אכיפת החוק, דבר שסייע בחשיפת הפרשה החמורה, וכן הודאתו בהליך השיפוטי, באופן שהביא לחסכון ניכר בזמן שיפוטי, במיוחד נוכח היקפו הרב של חומר הראיות. כן הובאו בחשבון גילו של הנאשם (68) ומצבו הבריאותי.

לסיום עמד בית המשפט על השיקולים שהנחו אותו בהפעלת עונש המאסר המותנה בן ה-7 חודשים, כך שמחציתו תהיה בחופף ומחציתו במצטבר.

*** התקציר אינו בא להחליף את פסק-הדין, הנוסח המחייב הוא זה של פסק-הדין המלא ***

לחזור למשהו ספיציפי?

Picture of פורטל פסקי הדין בישראל

פורטל פסקי הדין בישראל

פורטל פסקי הדין של ישראל - מקום אחד לכל פס"ד של בתי המשפט הישראלי והמחוזות השונים

השאר תגובה

פורטל פסקי הדין של ישראל

פס"ד חדשים באתר

רוצים לקבל עדכון לגבי פסקי דין חדשים שעולים לאתר?

בשליחה הינך מאשר שאנו יכולים לשלוח לך מידע שיווקי / פרסומי

error: תוכן זה מוגן !!