בית משפט השלום לתעבורה בבאר שבע, השופטת איילת גרבי: גז”ד לנאשם שהורשע בשמונה עבירות של גרם מוות ברשלנות במסגרת תאונת דרכים בסמוך לצומת להבים (גמ”ר 3124-05-15)

לא מצאת פסק דין שחיפשת? ניתן לעשות חיפוש מתקדם ולמצא את כל רשימת פסקי הדין!

29.01.2023

תקציר גזר דין

בתיק גמ”ר 3124-05-15

בפני השופטת איילת ברגר

ביום 12.9.22 הורשע הנאשם בעבירות נשוא כתב האישום שהוגש נגדו, אשר במסגרתו יוחסו לו שמונה עבירות של גרם מוות ברשלנות. זאת עת נהג ביום 3.2.15 בסמוך לשעה 14:25 בכביש 31 בין צומת שוקת ללהבים, ברכב משא תומך מסוג סקניה, אליו היה מחובר נתמך ציוד חריג מסוג קשבורר. תאונת הדרכים ארעה עת נהג במשאית ובה מטען חורג וחריג בהיקפו ומשקלו – משאית שמשקל כ-50 טון ועליה טרקטורים וקלטרות בעלות שיני מתכת חרגו לנתיב הנסיעה הנגדי, כאשר בתוך כך אלה חדרו לאוטובוס בו היו ישובות המנוחות, וכגיליוטינה שעברה לאורך האוטובוס פגעו בראשן וצווארן של המנוחות והביאו למותן. עוד יצוין כי התאונה ארעה בכביש אשר היה נתון בעבודות באותה עת – תוואי כביש אשר היה ידוע לנאשם מבעוד מועד. התאונה ארעה כפי שהובהר ופורט בהכרעת הדין בשל רשלנותו הגבוהה והחמורה של הנאשם, אשר החלה עוד ערב לפני התאונה ונמשכה בטרם החל בנסיעה ובעת הנסיעה, כאשר למרבה הצער בסופו של יום ארעה התאונה על תוצאותיה הטרגיות, והכל תוך הפרת הוראות פקודת התעבורה ותקנותיה, החל מהפרת תנאי רישיון הרכב והנספח לו, האצת מהירות נסיעתו של הנאשם בניגוד למהירות המותרת – המהירות המותרת על פי רישיון הרכב עמדה על 60 קמ”ש ובעת התאונה נהג הנאשם במהירות של 77 קמ”ש. כתב האישום הוגש כנגד חמישה נאשמים. ארבעה מהם מילאו תפקידים שונים בחברה שהיתה אחראית על ביצוע העבודה באמצעות המשאית, והדיון בעניינם הסתיים בתוך פחות משנה ממועד הגשת כתב האישום. בעניינו של הנאשם נשמעו הראיות לאחר שכפר בעובדות המיוחסות לו על פי כתב האישום. הימשכות ההליכים בעניינו של הנאשם נעוצה באירועים אובייקטיבים – קורונה, מבצעים צבאיים ונסיבות אישיות של מותב זה, חילופי ייצוג של הנאשם, וכאמור בשל העובדה כי מדובר בתיק חריג ובמסכת עובדתית ומשפטית מורכבת ומסועפת.

בגזר הדין אשר ניתן היום גזר בית המשפט על הנאשם עונש של שבע שנות מאסר בפועל שזהו העונש המרבי בתחום סמכותו של בית משפט שלום, זאת לצד 20 שנות פסילה בפועל מהחזקת רישיון נהיגה על כל דרגות רישיון הנהיגה וכן עונשים צופי פני עתיד. הנאשם מחזיק ברישיון נהיגה משנת 1978 ולחובתו 108 הרשעות קודמות. בית המשפט קבע כי מדובר באירוע תאונה אחד המהווה מעשה אחד הכולל שמונה אירועים נפרדים של גרימת מוות ברשלנות ובשל עקרון קדושת החיים של חיי כל אדם ואדם, החליט בית המשפט להורות על צבירת העונשים לא באופן מספרי אלא תוך התחשבות בעקרון ההלימה ושמירת יחס הולם בין חומרת מכלול המעשים ומידת אשמו של הנאשם לבין תקופת המאסר, ולהעמיד את עונש המאסר על 7 שנים, לצד פסילה בפועל מהחזקת רישיון נהיגה למשך 20 שנים. יצוין כי הענישה המקסימלית הקבועה בחוק לעבירה של גרימת מוות ברשלנות עומדת על 3 שנות מאסר. רשלנותו הגבוהה של הנאשם כפי שנקבעה בהכרעת הדין באה לידי ביטוי באי סימון הרכב והמטען החורג בסימונים הקבועים בפקודת התעבורה ותקנותיה, נהיגה במהירות מופרזת ומעל המהירות המותרת, התנתקות הנאשם מרכב הליווי שליווה אותו, וכן חריגת שיני הקלטרת לנתיב הנגדי. טענות הנאשם בדבר אשם תורם של נהג האוטובוס או תוואי הדרך או מחדל רכב הליווי המוביל, נדחו באופן מנומק בהכרעת הדין. הנאשם ניהל את משפטו בהתאם לזכותו והראיות נשמעו עד תום.

בגזר הדין יש כדי לבטא את חומרת העבירות ואת ההתייחסות הראויה לתאונות הדרכים הקטלניות אשר הפכו תופעה שכיחה בכבישי הארץ ומגמת הפסיקה בהחמרת הענישה בשל גביית מחיר יקר מידי בנפש כתוצאה מתאונות הדרכים.

לחזור למשהו ספיציפי?

Picture of פורטל פסקי הדין בישראל

פורטל פסקי הדין בישראל

פורטל פסקי הדין של ישראל - מקום אחד לכל פס"ד של בתי המשפט הישראלי והמחוזות השונים

השאר תגובה

רוצים לקבל עדכון לגבי פסקי דין חדשים שעולים לאתר?

בשליחה הינך מאשר שאנו יכולים לשלוח לך מידע שיווקי / פרסומי

error: תוכן זה מוגן !!